Wat zijn backlinks

Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Backlinks zijn voor de zoekmachines zoals Google belangrijk om te bepalen hoe populair jouw website of webpagina is. Hoe meer backlinks, hoe meer positieve aanbevelingen je eigenlijk hebt van andere websites. Wil je meer backlinks? Dan kunnen wij je helpen met linkbuilding.Een van de allereerste factoren die Google gebruikte om de rankings te bepalen waren het aantal inkomende links (backlinks) die een website had. Google gebruikte deze informatie om de populariteit en relevantie van een website te meten, en rangschikte websites met meer backlinks dus hoger dan andere websites. Webmasters hadden dit echter al snel door, en creëerden websites die slechts als het platform voor backlinks fungeerden, om de zoekmachine algoritmen op deze manier om de tuin te leiden. Al gauw werd dit een professionele bezigheid, want mensen realiseerden zich dat er geld kon verdient worden aan het opzetten van websites om backlinks te verkopen aan andere websites. Dit resulteerde in een enorme toename van dubieuze websites, en Google reageerde hierop door een update uit te brengen die niet meer slechts naar het aantal backlinks kijkt, maar ook de kwaliteit van backlinks.

Waarom linkbuilding?

In de beginjaren van Google was PageRank (uitgevonden door Larry Page) het belangrijkste criterium om de waarde van een website vast te stellen: hoe meer PageRank uw website had, hoe hoger die terechtkwam in de organische zoekresultaten van Google, voor een relevante zoekopdracht.

Hoe meer externe websites doorlinkten naar uw website, hoe hoger uw PageRank. Google maakte geen onderscheid tussen de verschillende links: hoe meer, hoe liever. Sindsdien zijn er een paar updates geweest van het Google-algoritme – ‘Panda’ en ‘Penguin’ – en tegenwoordig houdt Google vooral rekening met de kwaliteit van de backlinks, niet langer met de kwantiteit. En dat is een heel ander verhaal.

Als website-eigenaar hebt u maar in beperkte mate controle over de links die van andere websites naar de uwe verwijzen. Dat geldt zeker voor websites die al een hele tijd bestaan en een verleden meedragen uit de tijd toen het er niet toe deed van welke websites die backlinks vandaan kwamen. Maar dat betekent niet meteen dat Google uw website onherroepelijk lager inschat.
Vaak bestaat een backlink naar uw website uit een stukje tekst, de ankertekst. Aan de hand van die ankertekst schat Google in hoe waardevol die link is. Het komt erop aan dat uw website een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel heeft: een goede mix van verschillende backlinks naar uw website zorgt ervoor dat uw linkprofiel er voor Google prima uitziet.Heel schematisch: PageRank van een waardevolle pagina wordt via de links erop doorgegeven aan de pagina’s waarnaar gelinkt wordt. Dat is niet altijd handig of gewenst. Daarom heeft Google het attribuut ‘nofollow’ geïntroduceerd voor backlinks. Verantwoordelijken van de zoekmachine beweren dat nofollow-links totaal geen invloed hebben op posities, noch van de webpagina’s die links sturen, noch van de webpagina’s die ontvangen. Maar toch zijn nofollow-links zeker nuttig

Doe voor een goede distributie van ‘dofollow’- en ‘nofollow’-links een beroep op de expertise van Keyboost en kies voor een Keyboost-account. Vraag de gratis Keyboost-test aan en u ziet met eigen ogen dat het werkt.Bij het beoordelen van hoe relevant een website – of beter, een landingspagina – is voor een specifieke keyword, kijkt Google in de eerste plaats naar twee aspecten:

Voldoen alle onderdelen van de website aan de normen die gelden voor de websites die al een toppositie hebben voor dat keyword (vorm)? Komt de content overeen met die goed scorende websites (inhoud?)

Zijn er voldoende waardevolle en natuurlijke backlinks van onverdachte externe websites naar die landingspagina om die laatste als even relevant te beschouwen als de websites die al een toppositie hebben voor dit keyword?